Yrityksen yksi uutuuksista on toistuvalla Jaksaa jaksaa -tekstillä kuvioitu pellavainen jumppapussi, jonka urheilija voi napata mukaansa treeniin. Samanlaista tsemppausta ja intohimoa yritys on tarvinnut tuotekehitykseen itsekin pysyäkseen kotimaisen tekstiiliteollisuuden muutoksessa mukana.
– Intohimo tarkoittaa meille uuden kehittämistä. Se ei ole vain erilaisia kuvioita, vaan myös kokonaan uudenlaisia tuotteita. Tämän kevään uutuuksia ovat tiilenpunainen pellava-villainen torkkupeitto ja liikuntatuotteet, kertoo toimitusjohtaja Timo Laurila tehtaanmyymälässä Jalasjärven Jokipiin kylässä.
Siellä Jalasjoen varrella Laurilan isoisä Asser Laurila käynnisti vuonna 1920 sahatoiminnan. 30-luvulla yritys aloitti kotimaisen villan ja 40-luvulla kotimaisen pellavan kehruun. 60-luvulla yritys keskittyi pellavakankaiden kutomiseen, ja valmisti ensimmäiset liikelahjat.
– Eräs iso asiakas kysyi, voisimmeko valmistaa pellavapyyhkeitä lahjoiksi heidän asiakkailleen. Siitä se lähti.
Nyt henkilöstö- ja liikelahjat kattavat yrityksen 3,3 miljoonan liikevaihdosta valtaosan. Strateginen valinta keskittyä räätälöityihin designtuotteisiin tehtiin kuusi vuotta sitten.
– Suunnittelemme asiakkaille heidän kuvamaailmastaan tai logostaan haetun kuosin, joka ei ole mainoskamaa, vaan kaunis design. Hengissä pysymisemme salaisuus on aktiivisuus ja halu palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin, Laurila vakuuttaa.
Tehtaalle on vastikään hankittu uusi kutomakone, jonka tekniikka mahdollistaa yhä monipuolisemmat kuvioinnit.
– Kuviot ovat loimi- ja kudelankojen risteyksiä, ikään kuin pikseleitä tai bittejä, Laurila kuvailee.
Jokipiin Pellavan tunnettuja suunnittelijoita ovat muun muassa Paola Suhonen, Jukka Rintala ja Tuula Wilén. Uutuuksista Alissa Koski on suunnitellut Koivikko-tuotteet, Elina Helenius ja Saara Renvall Lakeus-kuosin ja Johanna Aalto Helminauhat. Kurikkalainen Jenni Laurila puolestaan on Jaksaa-urheilutuotteiden suunnittelija.
Laatu on oletusarvo
Jokipiin Pellavan myydyimpiä tuotteita ovat edelleen saunatekstiilit, mutta myös keittiö- ja sisustustekstiilit käyvät hyvin kaupan. Yritys työllistää noin 30 henkilöä, joista parikymmentä työskentelee tuotannossa. Laatu varmistetaan useassa vaiheessa.
– Jos työntekijä huomaa, ettei tuote ole sellainen kuin sen pitäisi olla, se otetaan pois.
Laatuominaisuudet tulevat esiin käytössä, sillä pellava on kestävä, imukykyinen ja kosteutta sietävä. Sen voi huoletta jättää kosteaan tilaan tai ulkosaunaan.
Laurila kertoo, että pellava on kallis materiaali, joka tuotannossa käytetään tarkkaan. Kuluttajakin arvostaa pellavatuotteita, joskus jopa niin, ettei malta ottaa niitä käyttöön.
– Voisi sanoa, että kilpailijamme on liinavaatekaappi, jossa laatutuotetta säilytetään.
Toimitusjohtaja myöntääkin, että Jokipiin Pellava on tehnyt aimo työn siinä, että pellavatuotteet ovat arkipäiväistyneet ja niiden kauneudesta osataan nauttia kodeissa joka päivä.
Kotimaisuus argumenttina
Jokipiin Pellava ostaa pellavalangat Italiasta, jonne raaka-aine tulee pääosin Pohjois-Ranskasta, Hollannista ja Belgiasta. Suomessa kuitupellavaa ei viljellä teollisiin tarkoituksiin.
Kotimaisuus on kuitenkin Jokipiin Pellavalle tärkeä arvo ja argumentti siten, että kaikki tuotteet valmistetaan Kurikassa.
– Käytämme alihankkijana kurikkalaista ompelijaa ja Lennol täyttää saunatyynymme. Olemme tarkkoja, että myös liikelahjoihin tulevat muut tuotteet, esimerkiksi saippua, ovat kotimaisia.
Vaikka asiakkaat ovat koko Suomen alueelta ja viidennes myös ulkomailta, yritys haluaa pysyä Jalasjärvellä. Tehtaanmyymälä ja verkkokauppa palvelevat kuluttaja-asiakkaita.
– Haluamme pysyä täällä ja käyttää paikallisia palveluja. Kyllähän se on kotiseuturakkautta, Laurila korostaa.