Kurikka on yksi Suomen suurimmista maidontuotantopitäjistä, jossa tuotetaan noin 56 miljoonaa maitolitraa vuosittain. Lisäksi Kurikka on naudanlihan tuotannossa kolmanneksi suurin noin kahden miljoonan kilon vuosituotannolla. Suuruusluokkansa ja maatalouselinkeinon kokonaismerkittävyyden takia Kurikan kaupunki haluaa kehittää maaseutupalveluitaan, joille on koko ajan lisääntyvää ja eriytyvää tilausta.
– Tapaamme tänä päivänä hyvin vähän asiakkaitamme, sillä maanviljelijät asioivat kaupungin maataloushallintoon päin pitkälti sähköisesti. Tukihakemusten hallintotyö on muuttunut digitalisaation myötä tähän suuntaan, maaseutupäällikkö Reijo Hämäläinen toteaa.
– Maksuttoman neuvontapalveluiden avulla haluamme madaltaa kynnystä tulla tapaamaan meitä ja hakemaan neuvoa askarruttavista aiheista. Pyrimme myös tuomaan mahdollisimman laajasti osaamistamme ja yhteistyöverkostoja asiakkaidemme käyttöön, hän jatkaa.
Hämäläinen mukaan Kurikan kaupunki haluaa kehittämisideoita ja tietoa siitä, mitä maaseutupalveluilta odotetaan ja toivotaan.
– Tavoitteenamme on maaseututoimessa pyrkiä olemaan kumppanina maaseutuelinkeinon kehittämisessä monialaisesti ja uusista näkökulmista, hän linjaa.
Maaseutuyritysten neuvontapalvelut ovat avoinna keskiviikkoisin kello 9-15 yrityspalvelupiste Formun tiloissa. Palvelu on suunnattu maaseutuyrittäjille, sekä kaikille muiden alojen yrittäjille, jotka toimivat Kurikan alueella. Lisäksi neuvontapalvelu auttaa hankkeiden ideoinnissa, suunnittelussa ja hanketyöhön liittyvissä asioissa.
Yrityspalvelu Formun tiloissa on myös keskitetysti muita toimijoita, kuten kaupungin yrityspalvelut ja kehittämisyhdistykset Leader Suupohja ja Leader Liiveri. Kosketuspintaa ja asiantuntijuutta löytyy siis monille eri aloille.
– Neuvoa voi tulla kysymään kuka vain, joka on kiinnostunut yrittämisestä tai suunnittelee yritykseensä investointeja. Jos yrittäminen on vasta tulevaisuuden haave, annamme tietenkin myös siihen neuvoja ja eväitä, Hämäläinen korostaa.